اهمیت صبحانه 20 / دی / 1395

+ 5 - 0
اهمیت صبحانه

چرا صبحانه بخوریم؟

پس از بیدار شدن از خواب و آغاز روز کاری با عجله اماده می شویم و به سمت محل کار ، دانشگاه یا مدرسه حرکت می کنیم و حسابی هم سرمان شلوغ است و فرصتی برای صبحانه خوردن نداریم و در نهایت با یک کیک و چای این وعده مهم و حیاتی را پشت سر میگذاریم  .

اما اهمیت ندادن به صبحانه چه تاثیراتی را می تواند برای ادامه روز و یا حتی زندگی ما داشته باشد؟

معمولا در ادامه روز احساس خستگی ، بی حوصلگی ، سر درد ، سرگیجه ، افت قند خون و کج خلقی همراهمان خواهد بود .

وقتی سوخت اولیه و لازم به حیاتی ترین عضو بدن یعنی مغز نمی رسد نمی توان انتظاردریافت  بهترین عکس العمل و فعالیت ها را  از آن داشت  در نتیجه میزان یادگیری ، تمرکز ، کیفیت فعالیت ها و قوه حافظه کاهش می یابد و همین امر موجب افزایش استرس و اضطراب می گردد و تاثیرات نامطلوب آن متوجه بدن می شود.

شاید فکر کنیم با میان وعده ها بتوانیم این مشکل را رفع کنیم اما معمولا تنقلاتی که به عنوان میان وعده استفاده می کنیم حاوی مقدار کمی ویتامین ، فیبر و مواد معدنی هستند .دقیقا چیزهایی که به  بدن ما به آان نیاز دارد ولی متاسفانه دریافت نمی کند و در ازای آن مقدار زیادی چربی ، نمک و قند وارد بدن می شود.

حالا نوبت به وعده نهار می رسد که گاهی یک جشن حسابی میگیریم  و غذاهای پر کالری میخوریم  اما غافل از اینکه میزان انسولین بدن از صبح در حال افت بوده هنگامی که ظهر غذای سنگین و پرکالری میل می کنیم این هورمون به طور ناگهانی بالا میرود و در این حالت می ماند و به مرور زمان این تغییر میزان انسولین می تواند بدن را به سمت مقاومت سلول ها به انسولین ببرد که نتیجه ای جز بروز دیابت نوع دوم برای ما ندارد.

از  طرفی دیگر ناشتا ماندن طولانی مدت باعث افزایش فشار خون و کلسترول بالا می شود که سرانجام آن چیزی جز بیماری های قلبی نیست .

طبق گزارشات محققان با حذف وعده صبحانه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی 27% در مردان افزایش می یابد.

تا اینجا برخی از تاثیرات مستقیم عدم مصرف صبحانه را بیان کردیم درحالی که دانشمندان معتقدند تاثیرات غیرمستقیم آن شامل افزایش کشیدن سیگار ، ورزش کم ، سطح تحصیلات پایین و انتقال این عادات به فرزندانمان به خصوص در دوران نوجوانی است.

در صورتی که اگر فقط 15 دقیقه برای سلامت خود زمان صرف کنیم . با یک صبحانه کامل و سالم می توانیم سوخت و ساز یا متابولیسم بدن را بالا ببریم ، اندام مناسب تری داشته باشیم ، به بیماری های ناشی از افزایش وزن دچار نشویم ، خوردن غذاهای ناسالم را کاهش و میزان تمرکز ، قدرت یادگیری و موفقیت خود را افزایش دهیم ، به دفع مواد زاید بدن کمک کنیم و در طول روز انسان های شاد ، آرام و پرنشاطی باشیم .

به همین سادگی می توان از بروز بیماری های قلبی ،دیابت ، چاقی ، استرس وآسیب های گوارشی به میزان چشم گیری  جلوگیری کرد و زندگی سالم ، شاد و طولانی تری داشته باشیم .

اینک قضاوت با شماست!

 

کاربر:
سمیه صالحی
از مقاله شما سپاسگزارم
مدیر:
صبونه
سایت صبونه هم از همراهی شما صمیمانه سپاسگزار است

* نام و نام خانوادگی:
* ایمیل:
* پیام: